Sluit even je ogen en voel hoe je hier stevig op je kussen of bankje zit. Voel hoe de Aarde je draagt.

Om midden in je centrum te zitten kan je eerst een paar kleine rondjes draaien met je bovenlichaam (vrouwen linksom, mannen rechtsom) om zo al spiralend steeds kleinere rondjes om je middelpunt te maken. Het is goed om deze draaiingen van het lichaam telkens als je gaat zitten even te doen.

Leg nu je aandacht bij je adem en visualiseer hoe je adem vanaf je perineum (tussen je anus en geslachtsdeel) via je ruggengraat omhoog gaat helemaal tot aan je kruin en op de uitademing via de voorzijde van je lichaam weer bij je perineum uitkomt.

Stel je voor dat het leven een rivier is. Vaak klampen we ons aan de kant vast, bang op los te laten en door de stroom te worden meegesleurd. Pas als de pijn van het vastklampen de angst om lost te laten overwint, laten we los en begint de rivier ons veilig mee te dragen. Als we eenmaal aan de stroom van de rivier gewend zijn, kunnen we beginnen voor ons uit te kijken en onze richting te bepalen. We kiezen welke van de vele armen van de rivier we willen volgen, terwijl we al die tijd met de stroom mee blijven gaan. Stroom mee met wat er is zonder je doel los te laten.

Hoe zit je nu hier op het kussen?
Durf jij je gedachtes, gevoelens en emoties los te laten en mee te stromen op de rivier?
Laat je met een zacht lichaam meevoeren op de rivier.
Heb een lichte glimlach en voel hoe je buik zacht is om je goed te laten drijven.
Houdt je duimen ontspannen tegen elkaar en voel hoe je schouders zacht worden omĀ  niet pijnlijk tegen de stenen van de rivier te botsen.

Observeer je ademhaling als de deining van de rivier.
En let eens op het moment aan het eind van de uitademing, het moment van Stilte.