Sluit even je ogen en voel hoe je hier stevig op je kussen of bankje zit.
Kan je je de loop Qigong nog herinneren die we net deden?
Bij deze Qigong maakte we zowel een beweging naar buiten, waarbij we altijd onze eigen stabiliteit behielden, als het weer terug naar ons eigen centrum keren.
Zo waren binnen en buiten altijd met elkaar verbonden.
In Zazen gaat dit precies zo.

Breng je aandacht naar je buikgebied en voel hoe deze zachtjes beweegt op je ademhaling.
Heb je nog een lichte glimlach? Je gezichtspieren hebben een direct invloed op je buikspieren.
Door met een zachte buik en rechtop te zitten, zit je volledig stabiel, zowel een fysiek als mentale stabiliteit.

Open nu je ogen en kijk schuin voor je.
Zazen is niet alleen het waarnemen van je innerlijke wereld.
Zazen is ook het waarnemen van de wereld om je heen.
We oefenen hier op ons kussen, om ook op de markt de zenbeoefening te kunnen toepassen.
Neem alles waar.
Zonder onderscheidt te maken tussen je gedachtes, gevoelens of een geluid van buitenaf.
Zonder dat je er een verhaal van maakt.
Zonder dat je er een oordeel over hebt.
Neem alles waar, zonder dat je er iets mee hoeft te doen.
Op het moment dat je de gedachte, gevoel of geluid waarneemt keer je terug naar je ademhaling, die je de weg wijst naar de stabiliteit in jezelf, n.l. je buikgebied.

Zazen is gewoon zitten.
Echter hebben de meeste van ons veel oefening nodig om eenvoudig weg te zitten.
De eerste stap hiertoe is opmerken dat je iets aan het doen bent.
Dat je b.v. weer in een verhaal zit.
Merk het op en keer terug naar je centrum.
Zonder enige vorm van voor- of afkeur.
Zonder enig oordeel.

Door dit telkens weer te doen, ga je bemerken dat je ook steeds meer zelfcompassie ontwikkeld en van daaruit compassie voor je omgeving.
Of, om weer even terug te gaan naar de loop Qigong, je opent je hart voor de wereld, maar blijft tevens stabiel in je eigen centrum.