Na alle draaiingen die we net gedaan hebben wil ik je vragen om nog één keer met je bovenlichaam rond te draaien en zo spiralendewijs in het midden tot stilstand te komen. Als je dit lastig vind kan je ook je lichaam van voor naar achter en van links naar rechts bewegen om zo in het centrum van je lichaam tot stilstand te komen.

Ga nu met je aandacht naar je perineum (Hui Yin) en volg op een inademing hoe je adem vanaf daar via je ruggenwervel, nek, achterhoofd naar je kruin gaat. Blijf een moment met je aandacht bij je kruin waarna de uitademing begint en je adem via je voorhoofd, keel, borst, buik weer teruggaat naar het perineum. Deze ademhaling wordt de microkosmische omloop (kijk hier voor een afbeelding) genoemd en het is goed om deze aan het begin van elke meditatie 2x keer te doen. Vertrouw er vervolgens op dat de ademhaling de verdere meditatie zijn weg vanzelf vindt. Ben je echter even “uit” de meditatie, dan kan je weer éénmaal deze ademhaling doen.

Hoe voelt je lichaam nu? Ga met je aandacht naar je dantian, 3 vingers (cun) onder de navel en 2 vingers (cun) naar binnen bevindt zich het zwaartepunt van je lichaam dat tevens een belangrijk energie punt is. In de Qigong komen vele bewegingen vanuit dit punt, maar ook in de meditatie is dit een belangrijk punt

Zenmeditatie is niet meer dan gewoon zitten. Toch kost het de meeste van ons jaren om gewoon te kunnen zitten. En als tussenstap om tot gewoon zitten te komen is het behulpzaam om je geest met al zijn gedachtes, gevoelens en emoties te laten wennen aan het feit dat deze niet zo belangrijk is. Want jij bent niet je gedachtes, gevoelens en emoties.
We leren, als we beginnen met mediteren om onze aandacht te leggen op de ademhaling, die is immers altijd aanwezig. Onze ademhaling brengt ons echter naar een plek in ons lichaam waar de Stilte voelbaar is, namelijk de Dantian.

Net zijn we de meditatie begonnen met de microkosmische omloop. Als je de uitademing volgt dan kom je in je buikgebied uit, om precies te zijn, in je Dantian. De Dantian is niet alleen een energiepunt in de Qigong maar ook het Stiltepunt van je lichaam. Door in de meditatie de aandacht te leggen op dit Stiltepunt kan je in contact komen met de Universele Stilte.

Voel de Stilte in jouw lichaam en voel de Stilte buiten je lichaam.