“De Stilte is in”, je las ik in een tijdschrift.
De Stilte die in een ieder van ons aanwezig is.
De Stilte die is te ervaren onder ieder geluid, gedachte, emotie.
De Stilte waaruit elke activiteit voortkomt.

Maar zijn we ons in het dagelijks leven gewaar van deze Stilte?
Kunnen we in meditatie ons verbinden met deze Stilte?
Voor de meeste van ons is dit lastig.
Het Ego is continue aan het kwebbelen en eist al onze aandacht op.
Het Ego dat wil dat we reageren op alles wat er op zijn pad komt.
Het Ego dat jouw als een stuurloze boot op de rivier meevoert en onderweg tegen vele obstakels op bots, of tegen de stroming in probeert te varen.

In meditatie zijn we ons gewaar van onze gedachtes en gevoelens.
We trainen daarbij ons Ego, om niet met elke gedachte mee te gaan en op elk gevoel te reageren.
We trainen de waarnemer in ons, om te kijken naar de gedachte zoals hij opkomt, zonder dat we het Ego er vervolgens een heel verhaal van laten maken.
Door regelmatig te mediteren zal je na verloop van tijd bemerken dat het Ego in kracht gaat afnemen en dat je je meer kan verbinden met de Stilte daaronder.
Door te leven in verbinding met deze Stilte zal je zijn, als een blad op de rivier dat mee stroomt met de stroming en rustig om de obstakels heen drijft.

Wees je gewaar van hoe je zit.
Zit je ontspannen en rechtop?
Voel je de verbinding met de aarde?
Evt. kun je nog wortels visualiseren vanaf de plekken waar je lichaam het kussen, de stoel of de vloer raakt. Zo zit je stevig geaard.
En visualiseer dat je kruin met een koord naar de hemel getrokken wordt.
Vertrouw erop dat je skelet je draagt en dat je je spieren mag loslaten.
Houdt je duimen licht tegen elkaar aan. Merk op wat het met je schouders doet als je je duimen aanspant.
Kijk met een lichte glimlach. Merk op wat dit in je buik doet.
Observeer rustig je ademhaling.
En houdt je ogen ontspannen geopend, waardoor je wakkerder bent en minder snel meedrijft in je innerlijke verhalen.
Als er een gedachte op komt, merk deze op en keer terug naar je ademhaling.
Als je toch in een verhaal terecht komt, merk dit op en keer terug naar je ademhaling.
Zonder oordeel maar met een glimlach.

Zit zo ontspannen, maar aandachtig en observeer hoe je Ego langzaam tot rust komt. En hoe je contact maakt met de Stilte onder je gedachtes en mee mag stromen zoals een blad op de rivier.

-Sandra, 25-09-2016-