Sluit even je ogen en Voel hoe je hier stevig op je kussen of bankje zit. Voel hoe de Aarde je draagt

Om midden in je centrum te zitten kan eerst een paar kleine rondjes draaien met je bovenlichaam (vrouwen links om, mannen rechtsom) om zo al spiralend steeds kleiner rondjes om je middelpunt te maken. Het is goed om deze draaiing van het lichaam telkens als je gaat zitten even te doen.

Leg nu je aandacht bij je adem en visualiseer hoe je adem vanaf je perineum (tussen je anus en je geslachtsdeel) via je ruggengraat omhoog gaat helemaal tot aan je kruin en op de uitademing via de voorzijde van je lichaam weer bij je perineum uitkomt.

Het is goed om deze ademhaling aan het begin van elke meditatie twee maal doen en als je onder de meditatie merkt dat je even uit je meditatie bent, dan herhaal je hem één maal. Vertrouw er verder op dat je hiermee je ademhaling de juiste richting hebt gegeven.
Doe deze ademhaling nu twee keer.

Nu je zo stevig zit en je adem vanzelf gaan kan je je verder ontspan en elke spier en cel in je lichaam openen door steeds zachter te worden.
Zit zo volledig in zachtheid.
Voel hoe je buik met elke ademhaling beweegt en voel hoe zacht deze buik is.
Wellicht voel je de energie of Stilte in je Tanden (in het Chinees Dan Tian).
Voel hoe jij verbonden bent met alles om je heen.
Zit zo met een stabiel en zacht lichaam en wees gewaar.