Om op een ontspannen manier te kunnen mediteren is het noodzakelijk om een prettige, actieve houding aan te nemen. Dit kan zowel op een kussen (zafu), bankje of stoel (en desnoods liggend) met daaronder voor het comfort een zabuton (grote mat).

Voor alle meditatiehouding geldt onderstaande aanwijzingen:
* Je rug is recht met een lichte natuurlijk holle onderrug. Niet teveel ingezakt en ook niet een overdreven holle rug zodat de ruggengraat ontspannen kan zijn. Om deze houding te verkrijgen is het noodzakelijk om je bekken te kantelen waardoor je meer richting je staartbeen zit.

* Je schouders zijn ontspannen en een beetje naar achteren gedraaid en naar beneden.
Om te zorgen dat de schouders deze ontspannen houding kunnen aannemen kun je evt. je handen ondersteunen met een kussentje. Je handen liggen op je schoot met je rechterhand onder en en linkerhand daarop, waarbij je de duimen ontspannen tegen elkaar houdt. Let erop dat je de duimen niet hard tegen elkaar drukt (experimenteer maar eens door je duimen extra hard tegen elkaar te drukken en voel het verschil in je schouders).

* Je hoofd is in balans met je kin iets ingetrokken waarbij de achterkant van je nek is ontspannen en lang. Het gezicht, ogen en kaak zijn ontspannen met een lichte glimlach. De gezichtspieren staan in verbinding met de buikspieren (experimenteer maar eens door een heel boos gezicht te maken en voel wat er gebeurd in je buik). Een zachte buik zorgt ervoor dat je stabieler zit en hierdoor dieper in meditatie kan komen. De lachende Boeddha is hier een mooi voorbeeld van.

* De tong is ontspannen en raakt licht de achterkant van je tanden. Hierdoor krijgt de Qi (energie) in je lichaam de mogelijkheid om rond te circuleren.

Naast bovenstaande algemene aanwijzingen zijn er nog aanvullende aanwijzingen afhankelijk van of je op een kussen, bank of stoel zit.

Zafu meditatiekussenKussen (Zafu)
Ga voor op je kussen zitten en trek je kussen, achterwaarts weer enigszins onder je vandaan zodat je bekken kantelen. Het is belangrijk dat je knieën op de grond kunnen rusten. Red je dit qua lenigheid niet, vul dan de ruimte onder je knieën op met kussentjes. Je benen leg je ontspannen gebogen voor je neer waarbij je ene been met de hak bijna het kussen raakt en het andere been daarvoor ligt, dit wordt de Burmese zit genoemd. Wissel regelmatig af (in verschillende meditatiesessies) welk been je voorlegt zodat je spieren zich evenwijdig ontwikkelen.

Zitmeditatie op bankjeBankje
Zit op een bankje met je benen uit elkaar zodat je buik de ruimte krijgt (ook voor de magere mensen onder ons). Houdt daarbij je voeten bij elkaar waarbij de tenen over de rand van je zabuton (mat) hangen.
Bij Meditatiegroep Eefde hebben we bankjes in verschillende hoogte, neem de tijd om de juist hoogte te vinden.

 

Zazen retraiteStoel
Zorg dat je op een stoel een rechte houding aanneemt, bij voorkeur met je rug vrij van de rugleuning. Houdt je boven benen horizontaal je knieën in een hoek van 90 graden en je voeten op schouderbreedte op de grond. Zijn je benen te kort (of de stoel te hoog), leg dan een kussen onder je voeten.

In principe kan je meditatie even diepgaand zijn, ongeacht of je op een Zafu, bankje of stoel zit. Mijn persoonlijke ervaring is echter wel dat hoe lager je zit, hoe meer ge-aard je bent wat behulpzaam is bij het ontspannen van je lichaam en geest. Het loont dus de moeite om tijd (en ongemak) te investeren in het leren zitten op een Zafu (kussen)